Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 31 lipca 2017

Recenzja cyklu NAJLEPSZE KLUBY EUROPY

Niespełna dwa miesiące temu, na moim blogu opublikowałam zapowiedź poniższej recenzji wraz z przesłaną mi przez wydawnictwo Book Senso informacją prasową- LINK. Recenzja ukazuje się dopiero dziś, bo właśnie udało mi się  przeczytać wszystkie cztery książki opisujące historię ale też najnowsze dzieje klubów, z którymi w Europie liczy się dziś każdy. Potężne budżety, wspaniali piłkarze, rzesze oddanych fanów, tytuły, trofea, wspaniała historia, renoma, marka znana na całym świecie. Tak w największym skrócie można by powiedzieć o każdym z opisanych klubów, a mianowicie - o Realu Madryt, FC Barcelonie, Borussi Dortmund, czy Bayernie Monachium. Warto jednak dowiedzieć się czegoś więcej o tak legendarnych piłkarskich firmach, cofnąć się do początków ich funkcjonowania, poznać największe nazwiska piłkarzy i działaczy, którzy na przestrzeni wielu lat tworzyli historię tych futbolowych gigantów. Ja tak właśnie zrobiłam, a teraz spróbuję do tego samego zachęcić Was!
 
Tak naprawdę, to z całej serii interesował mnie tylko Bayern – stanowił swego rodzaju wabik, dzięki któremu sięgnęłam po wszystkie cztery pozycje. I dobrze się stało, że książka o klubie z Monachium jest częścią cyklu, który dość niespodziewanie trafił w moje ręce około dwóch miesięcy temu. Bo jak się później miało okazać, w czteroczęściowym pakiecie dostałam pouczającą, przyjemną i podaną w bardzo przystępnej formie lekturę, która nie tylko wzbogaciła moją futbolową wiedzę, ale przede wszystkim zapewniła mi doskonałą rozrywkę na wiele wieczorów. Czytanie do poduszki to jedna z moich ulubionych form relaksu, a nic tak nie odpręża, jak dobrze napisane ciekawe historie, nietuzinkowe biografie, kilka interesujących faktów popartych niezbędną porcją statystyk.
 
Przyznam szczerze, że po książki o tematyce sportowej, czy biografie sportowców, zaczęłam sięgać stosunkowo niedawno. Nie wiem dlaczego, ale jakoś wcześniej unikałam tego typu publikacji w przekonaniu, że po prostu są one nudne... Sportem dla mnie było albo aktywne uprawianie jakiejś dyscypliny, czy po prostu aktywność fizyczna, albo – oglądanie relacji telewizyjnych z meczów, zawodów, olimpiad itp. Czytanie o tym w aspekcie historycznym , wydawało mi się już zdecydowanie mniej interesujące. Dziś wiem, że byłam w błędzie i staram się, w miarę możliwości, nadrabiać zaległości w tej materii. Seria NAJLEPSZE KLUBY EUROPY doskonale się wpisuje w mój plan poszerzania horyzontów futbolowej wiedzy i poznawania historycznej otoczki współczesnego futbolu. Co ciekawe – zrozumiałam, że jeśli  chce się tak naprawdę i dogłębnie poznać specyfikę funkcjonowania i dzieje klubu, któremu się  kibicuje, nie sposób tego zrobić bez bliższego poznania jego rywala. I tak dla przykładu, historia Realu Madryt nigdy nie będzie pełna bez wątku rywalizacji Królewskich z Barceloną, a o współczesnej historia Bayernu Monachium, nie można mówić w oderwaniu od dziejów jego odwiecznej rywalki z Dortmundu – Borussi!
 
Wątki wzajemnej boiskowej ale i tej poza boiskowej rywalizacji, przeplatane kontrowersyjnymi nierzadko incydentami z historią i polityką w tle, wzbogacają treść i dodają pikanterii tekstom poświęconym czterem czołowym europejskim klubom.
 
Z czego wynikają animozje i wręcz otwarta wrogość na linii Real-Barca, czy na przykład Borussia-Schalke i gdzie należy doszukiwać się korzeni tej wzajemnej niechęci – tę wiedzę możemy zgłębić właśnie dzięki lekturze omawianego cyklu. 
 
To nie są tylko suche fakty, ściśnięte w tabelkach beznamiętne liczby, czy wymienione skrupulatnie nazwiska klubowych legend. Te cztery klubowe opowieści, to coś znacznie więcej – bo niemal każde opisane w nich wydarzenie przedstawione jest naprawdę na tyle interesująco i sugestywnie, że z łatwością możemy sobie wyobrazić dawne, pokryte patyną czasu historie, wątki i postacie. Wielkie piłkarskie nazwiska ożywają, niekiedy nawet stają się nam bliskie. Ja na przykład po lekturze „FC Barcelona” polubiłam bardziej piłkarza, który swego czasu lubił w kontrowersyjny sposób rozwiązywać boiskowe spory... I choć często bywał z tego powodu wyśmiewany, to jednak nie sposób odmówić mu talentu i umiejętności piłkarskich. W dodatku urzekła mnie jego historia kariery piłkarskiej, a zwłaszcza jej romantyczny aspekt:
 
„Jego przeprowadzka do stolicy Katalonii wydawała się jednak tylko kwestią czasu już od młodości. Dlaczego? Gdy miał 15 lat, jego ówczesna miłość – Sofia – przeprowadziła się z rodzicami do… Barcelony. Wówczas młody Suarez obiecał sobie, że zrobi wszystko, aby ta znajomość przetrwała. Słowa dotrzymał. Dziś Sofia jest jego żoną, urodziła mu dwójkę dzieci.”
 
Ten krótki cytat z biografii Luisa Suareza, to tylko przykład niezliczonych „smaczków” i ciekawostek z życia prywatnego piłkarzy, których znamy z głównie z tego, co prezentowali  i prezentują na boisku, a przecież każdy z nich to także człowiek z krwi i kości – ze wszystkimi swoimi mocnymi stronami, ale też i słabościami. Ich życiorysy niejednokrotnie mogłyby posłużyć za ciekawy scenariusz filmowy
 
Dla mnie osobiście najbardziej interesującymi wątkami są te, gdzie w głównych rolach występują Polacy. Mowa tutaj o naszych rodakach, którzy w jakikolwiek sposób powiązani są z tak znamienitymi klubami, jakimi są bez wątpienia Borussia Dortmund, czy Bayern Monachium. Ciekawe też są statystyki i opisy starć piłkarskich gigantów z polskimi klubami w pucharach.
 
Generalnie struktura każdej z tych czterech pozycji książkowych opiera się na powtarzalnym schemacie, według którego tytuły poszczególnych rozdziałów wyglądają niemal identycznie. Wymienię te, które znaleźć można się w każdej z czterech książek:
HISTORIA
DRUZYNA
LEGENDY
 
STADION
KIBICE
 
JAK KUPIĆ BILETY NA MECZE
SYTUACJA FINANSOWA/BUDŻET
 
PRZYSZŁOŚĆ (tego rozdziału brakuje w „FC Barcelona”, ale za to jest tam rozdział pt. ”La Masia”…)
 
POLSKIE STARCIA/MECZE Z…
KADRA
 
STATYSTYKI (OSIĄGNIĘCIA)
Wszystko podane w przejrzystej, czytelnej formie. Bogato ilustrowany każdy z rozdziałów, przy najwybitniejszych zawodnikach można znaleźć dodatkowe tabelki z informacjami. No i ostatni rozdział – liczbowe zestawienia dla miłośników statystyk. Słowem, każdy znajdzie coś dla siebie!
Na koniec jeszcze kilka informacji technicznych: każda z czterech pozycji zamyka się w 160 stronach tekstu i zdjęć, miękka oprawa, format A5, cena każdej książki 19,90. Tak więc za całą kolekcję musimy zapłacić niemal 80 zł. Niby spora kwota, ale myślę, że jednak będą to dobrze zainwestowane pieniądze – ja w każdym razie polecam zakup i lekturę całego cyklu!



AUTORZY POSZCZEGÓLNYCH POZYCJI:


„Borussia Dortmund” – autor: Tomasz Ćwiąkała
 
 
 
 
 
„FC Barcelona” – autor: Tomasz Ćwiąkała

 
 
 
„Bayern Monachium” – autor: Paweł Muzyka



 
 
„Real Madryt” – autor: Jakub Olkiewicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz